Luxe en overvloed

Het lijkt misschien alsof we midden in een crisis zitten, maar het tegendeel is het geval. 2010 wordt het jaar van luxe en overvloed, en de zomer van 2010 wordt the summer of love! En hoe weet ik dat? Noem het typisch mannelijke intuïtie.

Een belangrijke eerste stap is om te zien wat we al hebben. Een financiële crisis. Een muziekindustrie in paniek. Voortdurende terrorismedreiging. En… de herontdekking van spiritualiteit. Het lijkt misschien dat die dingen niet zoveel met elkaar te maken hebben, maar schijn bedriegt.

Eén van de eerste dingen die ik leerde toen ik rechten studeerde, was dat recht en rechtvaardigheid twee verschillende dingen zijn. Het recht, zo leerde ik, heeft als doel om de maatschappij te ordenen. Als die ordening rechtvaardig is, dan is dat mooi meegenomen, maar nodig is het niet.

Een voorbeeld is het boekenproject van Google. Zoals bekend, heeft Google zich ten doel gesteld om alle boeken ter wereld digitaal toegankelijk te maken. Google is eenvoudigweg begonnen met scannen en toen daar protest tegen kwam, heeft het met heel zijn slagkracht een schikking geforceerd (vooralsnog alleen in de Verenigde Staten, maar elders in de wereld worden ook gesprekken gevoerd).

Ruwweg lijkt die schikking er op neer te komen dat Google de werken mag gebruiken voor verkoop, reclame en sub-licentiëring tegen bijna 40% van de inkomsten daarvan; een ander deel gaat naar een fonds ter compensatie van de auteurs. Aan schrijvers en uitgevers was de keuze om te laten weten of ze aan de schikking mee wilden doen of niet. Zwegen ze, dan werd automatisch aangenomen dat ze meededen. Op deze manier is Google in de VS de facto de exclusieve licentiegever van “verweesde” boeken (boeken zonder bekende rechthebbende) geworden.

Wat is het verband met luxe en overvloed in 2010? Simpel: Google laat zien dat nieuwe welvaart gecreëerd moet worden, desnoods met harde (juridische) hand. Rechtvaardigheid speelt geen rol, Google gebruikt eenvoudigweg de mogelijkheden van het recht en legt zijn wederpartijen daarmee een nieuwe orde op.

En wat heeft dat met de muziekindustrie, terrorisme en spiritualiteit te maken? Dat verband is misschien iets verder gezocht, maar ik stel het me als volgt voor.

Een nieuwe ordening opleggen met bestaande middelen, is een vorm van geweld. Zoals terroristen de beveiligingsindustrie aan een stevig belegde boterham helpen, zo helpt Google schrijvers en uitgevers niet-goedschiks-dan-maar-kwaadschiks een nieuw publiek te bereiken.

De overeenkomst met de muziekindustrie is dat met het digitaliseren van lange teksten het boek weleens dezelfde kant op zou kunnen gaan als de cd: aanvankelijk een handig middel om mensen hun bestaande collecties opnieuw te verkopen, maar daarna onvermijdelijk een bron van eindeloze hoeveelheden illegale kopieën. Als ik een uitgever was, zou ik me nog wel eens even achter de oren krabben voordat ik aan zoiets als Amazons Kindle mee zou doen.

Ten slotte, spiritualiteit. Dat speelt een rol in alle leven en handelen, dus ook hier. Door samenwerking af te dwingen à la Google, verandert er iets in de wereld. Die verandering is bedoeld om meer geld te kunnen verdienen, maar is luxe en overvloed hetzelfde als veel geld? Die vraag durf ik nog wel te beantwoorden: nee. En zo bijzonder en uniek ben ik niet, het lijkt mij dat als ik er zo over denk, er ongetwijfeld heel veel anderen zijn die daar dezelfde gedachten over hebben. Waarmee we terug zijn bij waar we begonnen, namelijk bij de zomer van liefde. Het zou zomaar eens kunnen, voor wie het wil.

Advertenties

Over krachtblog

Advocatenkantoor in Amsterdam, gespecialiseerd in Intellectuele Eigendom en effectieve procedures.
Dit bericht werd geplaatst in Auteursrecht, Internet, Maatschappij, Marketing, Onrechtmatige daad. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s