Auteursrecht: de dood of de gladiolen?

In de vorige blogpost vatte ik samen wat momenteel zo’n beetje de positie is van film- en televisiemakers. Die positie is niet goed. Schrijvers, acteurs en regisseurs zijn nauwelijks in staat of bereid om hun rechten af te dwingen. De partijen die leven van het werk van de creatieven zijn nauwelijks bereid om een vergoeding te betalen. En het resultaat is dat het voor auteurs buitengewoon moeilijk is om van hun werk te leven, en dat het alleen maar steeds moeilijker wordt.

Al peinzende, viel mijn oog op een video van ondernemingsorganisatie VNO-NCW uit 2010, waarin de (toenmalige?) voorzitter van schouwburgdirecteuren het auteursrecht ‘niet meer van deze tijd’ noemde. Het is een oud filmpje, maar nog altijd ergerniswekkend. Gelukkig maar dat er onlangs (15 januari 2015) een interview met VPRO-directeur Lennart van der Meulen in de Volkskrant stond, waarin een heel ander geluid klonk.

Het standpunt van VNO-NCW werd door henzelf als volgt samengevat: “De maat is vol. Het auteursrecht is uit zijn voegen gegroeid en ‘is niet meer van deze tijd’. Betalen voor auteursrecht, prima. Maar dan wel eerlijk en transparant.”

Het standpunt van de VPRO-directeur valt als volgt samen te vatten: “Nederland heeft zijn culturele infrastructuur verkwanseld aan buitenlandse bedrijven. Daarmee is Nederland ‘een wingewest’ geworden voor ondernemingen als Google, Apple, Live Nation en Warner. En de kabel is verkwanseld aan UPC en Ziggo, die eigendom zijn van het ongrijpbare Liberty Global. Als maker is het steeds moeilijker om je geld te verdienen. We moeten weer eigen bedrijven en organisaties oprichten. Daarmee investeren we in een sterke culturele en creatieve infrastructuur. En kan in Nederland een circulaire cultuureconomie ontstaan waarin het geld steeds terugkeert waar het hoort: in de culturele sector.”

Beide stellingen raken wat er momenteel aan de hand is, zij het vanuit verschillende invalshoeken.

Wat er aan de hand is, is dat Nederland een belangrijke entertainment-industrie kent, maar dat het voor ‘zelfstandige’ makers steeds moeilijker wordt om te overleven in een tijd waarin de markt meer en meer wordt beheerst door grote bedrijven en onwillige afnemers. Het auteursrecht is verworden van een recht voor de auteur om van zijn werk te kunnen leven tot een wapen in de handen van de meest gefortuneerde partijen.

Enerzijds zijn er omroepen en andere opdrachtgevers die van auteurs verlangen dat zij in ruil voor werk hun auteursrechten volledig overdragen. Anderzijds zijn er al-dan-niet malafide exploitanten die het auteursrecht aan hun spreekwoordelijke laarzen lappen. Partijen als The Pirate Bay gedragen zich nauwelijks sympathieker dan andere exploitanten – en het zijn telkens de auteurs die aan het kortste eind trekken.

Ik denk dat VPRO-directeur Van der Meulen helemaal gelijk heeft als hij zegt dat Nederlandse makers het heft weer in eigen hand moeten nemen. Maar ik vrees ook dat die Nederlandse makers daarbij niet bang moeten zijn om hun rechten met harde hand te verdedigen, want het is duidelijk dat het auteursrecht anders gekaapt wordt door piraten en aanverwant volk. Het gaat om cultuur, maar het gaat óók om geld.

 

Advertenties

Over krachtblog

Advocatenkantoor in Amsterdam, gespecialiseerd in Intellectuele Eigendom en effectieve procedures.
Dit bericht werd geplaatst in Auteursrecht, Downloaden, Internet, Maatschappij en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s