United artists of eenzame bedelaars?

Any five of these recordsWe leven in ‘gemedialiseerde’ tijden: dankzij de digitale techniek kan iedereen snel en goedkoop zijn eigen uitgever of filmmaker zijn. Het aanbod is inmiddels dermate overweldigend dat het moeilijk voorstelbaar is dat niet iedere mogelijke doelgroep al zes keer is bediend – blijft er op die manier nog wel vraag over?

Wie wil, kan de hele dag naar alle mogelijke films en filmpjes kijken. Voor de intellectuelen zijn er TED-praatjes, voor de serie-verslaafden zijn er NetFlix en HBO, en voor kattenliefhebbers aller landen is er YouTube. Ook in Nederland begint er steeds meer serieus aanbod te komen, zo maakte de voormalige video-keten Videoland onlangs bekend haar eigen Video On Demand-kanaal extra aantrekkelijk te zullen maken met een exclusieve, zelf-geproduceerde serie. De publieke omroepen zijn daarnaast ook aanwezig op internet, met zelfs een apart kanaal waar onafgebroken mooie documentaires zijn te zien, NPO Doc.

Soms lijkt het er op dat het aanbod de vraag creëert. Hoe groter het aanbod wordt, hoe sneller het aanbod zal moeten groeien. Alle aanbieders concurreren immers met elkaar op dezelfde markt of deelmarkt. Videoland moet in Nederland concurreren met NetFlix, en NetFlix moet over de hele wereld concurreren met allerhande nieuwe initiatieven (initiatieven die vaak zijn geïnspireerd door het succes van Netflix). De publieke omroepen concurreren met de commerciële omroepen en zo verder en zo voorts. Al die media-partijen hebben een gering onderscheidend vermogen: de dienst is immers min of meer hetzelfde en ongeveer even duur, alleen het aanbod is in meerdere of mindere mate exclusief – een exclusiviteit die doorgaans niet lang stand houdt.

In mijn vorige blog stond ik stil bij de mogelijke gevolgen van de aangepaste Auteurswet voor de honoraria van (film)makers. Ik besloot met de gedachte dat creatieve makers zich bewust moeten worden van het feit dat zij deelnemen aan het economisch verkeer en dat zij zich daadwerkelijk (en effectief) zullen moeten gaan gedragen als ondernemers. Inmiddels begint steeds duidelijker te worden wat in deze media-tijd het voorzienbare lot is van de makers die zich niet zullen weten aan te passen. De acteur, schrijver of regisseur met weinig slagkracht zal zich geconfronteerd zien met steeds lagere vergoedingen, waar tegenover een steeds kleiner percentage van een fictieve winst zal worden geboden.

Het probleem is volgens mij duidelijk. In een geglobaliseerde media-markt, zal voor de bulk van het werk gelden dat het steeds sneller moet worden gemaakt, voor steeds minder geld. Meer en meer zullen de creatieve makers worden beschouwd als arbeiders in een fabriek, maar ook voor uitgevers en producenten betekenen deze ontwikkelingen weinig goeds. Voor de marktwaarde van een werk (een boek of een film) is kwaliteit al lang niet meer het beslissende criterium, de beslissende factor is nu uitsluitend of de exploitant temidden van zovele andere exploitanten zichtbaar is.

In de multi-media toekomst van vandaag, is alleen nog plaats voor creatieve geesten die zich samen sterk maken voor hun eigen publiek. De schrijver, acteur, producent of uitgever die zich niet weet te verenigen en zijn of haar eenzaam pad blijft gaan, zal weggevaagd worden in de golven van het al te overvloedige aanbod. En wat er ook goed of slecht is aan het nieuwe auteursrecht, zonder aanpassingen in de beroepspraktijk zal die eenzame kunstenaar en zijn producent daar geen enkel voordeel van hebben.

 

Advertenties

Over krachtblog

Advocatenkantoor in Amsterdam, gespecialiseerd in Intellectuele Eigendom en effectieve procedures.
Dit bericht werd geplaatst in Auteursrecht, Internet, Maatschappij, Marketing en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s