De milieuschade is voor ons allemaal

Das war einmal...

Das war einmal… (pic: Erik E. de Vos)

In een eerdere blog schreef ik over de kwestie van de Volkswagen-software. Wie is er het ‘slachtoffer’, behalve VW zèlf? Er dringt zich een vergelijking op met de dramatische uitspraak in ‘de Klimaatzaak’. Wij lijden allemaal schade!

Ter verfrissing van geheugens: de stichting Urgenda heeft een rechtszaak aangespannen tegen de Nederlandse staat. Urgenda stelde – kort samengevat – dat de Nederlandse staat onrechtmatig handelt door niet voldoende maatregelen te nemen om klimaatverandering tegen te gaan. Inzet was om de Nederlandse staat te verplichten de uitstoot van broeikasgassen verder te beperken dat nu het geval is. De rechtbank heeft Urgenda in het gelijk gesteld.

Urgenda stelde dat de staat onrechtmatig handelt door onvoldoende maatregelen tegen klimaatverandering te nemen, en volgens Urgenda rust op de staat de plicht om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. In rechtsoverweging 4.79 van het ‘Urgenda-vonnis’, bevestigt de rechtbank de belangrijkste stelling van Urgenda: “Vast staat … dat elke antropogene broeikasgasemissie, hoe gering ook, bijdraagt aan een verhoging van het CO2-niveau in de atmosfeer en dus aan een gevaarlijke klimaatverandering.”

Wat we tot nu toe weten van het handelen van Volkswagen, is dat Volkswagen door het manipuleren van de testresultaten de uitstoot van haar auto’s verkeerd heeft voorgesteld. Door deze verkeerde voorstelling van zaken, is Volkswagen ervoor verantwoordelijk dat er nu miljoenen auto’s rondrijden die aanmerkelijk vervuilender zijn dan is toegestaan.

Kan VW nu aansprakelijk gesteld worden voor de milieuschade die ze heeft veroorzaakt? Vergezocht is dit verband niet, zo vind in ieder geval één Amerikaanse aanklager. Het Amerikaanse Harris County eist 89 miljoen euro omdat VW de regio heeft gehinderd bij pogingen om de luchtkwaliteit te verbeteren (zie ook dit bericht in Trouw).

Klimaatverandering is een serieuze zaak, en VW heeft het met haar acties voor ons allemaal slechter gemaakt. Het kan moeilijk ontkend worden dat (naar schatting) 11 miljoen vervuilende auto’s méér een niet te verwaarlozen aantal is. Dat andere autofabrikanten waarschijnlijk hetzelfde doen of gedaan hebben, is daarbij in beginsel niet van belang (en maakt het overigens ook niet beter).

Het vervelende is alleen dat de gevreesde ‘Amerikaanse toestanden’ zich al in alle hevigheid voordoen, en dat leidt enorm af van de kern van de zaak. Een heel leger advocaten heeft zich op VW gestort en probeert uit de commotie diverse slaatjes te slaan. In Nederland blijkt er prompt een Stichting VolkswagenAudiclaim te zijn opgericht om ook ’s te kijken of er wat te halen valt. Of al die partijen werkelijk wat te vorderen hebben is de vraag.

Dat het milieu door de te hoge vervuiling van de VW-diesels schade lijdt, staat waarschijnlijk wel vast. Met het Urgenda-vonnis in gedachten, staat ook vast dat wij daardoor allemaal schade lijden. Maar of de individuele VW-rijder m/v schade heeft, dàt moet eerst nog maar eens worden bewezen.

(Vragen? Neem contact op met erik.devos@kracht-advocatuur.com)

 

Advertenties

Over krachtblog

Advocatenkantoor in Amsterdam, gespecialiseerd in Intellectuele Eigendom en effectieve procedures.
Dit bericht werd geplaatst in Aansprakelijkheid, Maatschappij, Onrechtmatige daad en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s