The Big Short: de toekomst komt eraan!

dooie mus

Laat je blij maken met een dode mus! (pic: EdV)

Ik heb net ‘The Big Short’ gezien, de spraakmakende film over wat er vooraf ging aan de bankencrisis van 2008. Het is een Amerikaanse film, met Amerikaanse sterren en een Amerikaanse moraal: de hoofdpersonen worden uiteindelijk allemaal steenrijk. Een vraag die bij mij overbleef na afloop: wat is anno 2016 het gevolg van de bankencrisis voor ‘de gewone man’ m/v? In deze blog aandacht voor de toekomst.

Toen de bankencrisis volop losbarstte en bedrijven overal ter wereld in de problemen kwamen, was mijn eerste gedachte: het is een goed moment om entertainment te gaan produceren, want als het leven een drama is, willen mensen vermaakt worden. En ik had gelijk. In de jaren daarna is het tempo waarin entertainment wordt geproduceerd flink toegenomen. Een film mag tegenwoordig al blij zijn als hij het een paar weken in de bioscopen volhoudt, want dan moet de volgende rolprent er alweer in. Muziek is, in de woorden van wijlen David Bowie, inmiddels net zoiets als water of electriciteit. Op t.v. en via de computer zijn televisieseries te zien alsof de mensen de hele dag niets anders te doen hebben dan series bekijken. En schrijvers mogen in de regel al blij zijn als ze een paar honderd boeken verkopen.

Voor entertainment geldt  nu dus ook ‘de varkenscyclus’. Met het stijgen van het aanbod, dalen de prijzen, en hoe meer er wordt geproduceerd, hoe goedkoper er geproduceerd moet worden. Ook deze winstdaling gaat, zoals altijd, ten koste van de arbeiders. Schrijvers, filmers, muzikanten (laat staan de meer ‘onzichtbare’ makers die voor kleding, make-up en styling zorgen) hebben allemaal te maken met sterk verminderde inkomsten.

Een belegde boterham verdienen in de kunsten was al nooit makkelijk, maar in de toegepaste kunsten zal het op (korte) termijn waarschijnlijk op z’n best nog droog brood zijn. Een verstandig mens zal dus de bakens verzetten nu het nog kan en een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Maar waar moet hij of zij heen? Een loopbaan in het entertainment is duidelijk niet aan te raden.

De tussenhandel is doorgaans profijtelijk. Men denke aan kabelmaatschappijen (die zelf niets maken en het meeste verdienen), of aan internet-diensten als Uber, Airbnb, of Booking.com.  Soms denk ik weleens dat de hele wereld zich toelegt op het uitbaten van wat andere mensen en/of bedrijven maken. Dat is legitiem, dunkt me, zolang degenen die daadwerkelijk dingen maken of doen er niet aan onderdoor gaan. Voor de gewone m/v ligt hier dus wellicht nog een kansje.

Een goede uitvinding verzinnen, kan ook nog steeds een boterham opleveren. Het probleem daarbij is, dat uitvindingen doorgaans flinke investeringen nodig hebben om daadwerkelijk op de markt te komen en de gewone m/v dat geld niet heeft. Maar er zijn nog steeds investeerders die hun geld in echte producten willen steken èn er zijn tussenpersonen die graag kleine bedrijven (‘start ups‘) en investeerders bij elkaar helpen brengen, dus dat moet te doen zijn.

Wie persé wil, kan natuurlijk gewoon doorgaan met dingen bedenken of maken. Ten slotte, de schrijfster van Fifty Shades of Grey is er ook niet slechter op geworden, het nieuwe deel in de Star Wars-reeks breekt diverse records, en zelfs na zijn dood verdient Michael Jackson nog goed. Er blijft dus de kans dat er aan het einde van de regenboog nog wat te eten valt.

De conclusie van dit alles is misschien dat er een toekomst zit in recycling. Ga maar na: nadat de diverse nationale schatkisten moesten worden geplunderd om de omvallende banken te redden, wordt het verhaal over de manier waarop die crisis veroorzaakt is nu als entertainment aan ons verkocht. Dat is tamelijk slim van de banken, en de gewone man m/v kan daar een voorbeeld aan nemen. Gaat dus allen The Big Short zien en probeer er iets van te leren. Zie voor de trailer, HIER.

(Vragen, opmerkingen? Mail erik.devos@kracht-advocatuur.com)

 

Advertenties

Over krachtblog

Advocatenkantoor in Amsterdam, gespecialiseerd in Intellectuele Eigendom en effectieve procedures.
Dit bericht werd geplaatst in Internet, Maatschappij, Marketing en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s