De ‘sex-industrie’ (met een mooi Amerikaans eufemisme, ‘the adult industry’, of zelfs kortweg ‘the industry’) werd dankzij het internet plotseling een stuk zichtbaarder. En nu diverse vrouwen zich als regisseur of producent met het genre zijn gaan bezighouden, lijkt de sex-industrie zelfs als geheel aan eerbiedwaardigheid te winnen. Zodat ik me afvroeg, is ook hier een rol voor de Intellectuele Eigendom weggelegd?
Aanleiding voor deze blog was een artikel over de (voormalige) adult-actrice Bree Olson. Het is geen opwekkend verhaal, met als strekking dat zij in de ogen van menigeen behandeld mag worden als oud vuil. (Terzijde: de hypocrisie blijft onwaarschijnlijk, maar dat is nu eenmaal de wereld waarin we leven.) Maar uit het artikel begreep ik ook dat het Bree Olson tegenwoordig heel goed gaat. En met een niet geringe dosis beroepsdeformatie vroeg ik me af: zou zij een merkregistratie hebben?
Dus fluks naar het Europees merkenregister gesurft, en jawel! Rachel Marie Oberlin heeft in november 2007 het merk ‘Bree Olson’ laten inschrijven voor de diensten ‘Entertainment services, namely, modeling for artists; entertainment services, namely, providing a website featuring live performances by an adult entertainer’. Een heel beperkte omschrijving, die zich bijvoorbeeld niet lijkt uit te strekken tot merchandising.
Merchandising voor een porno-ster – waar zou een mens daarbij eens aan moeten denken? T-shirts, petjes? Google is je vriend, dus eens zien. Haar officiële website levert vooral video’s etc. op, maar niet veel zoeken later, blijkt er inderdaad ook een webpagina die trots vermeldt: “Bree Olson is always remembered for her energetic sex scenes, and great looks. Currently Adam & Eve offers 6 different product from their Signature Collection endorsed by Bree Olson.” Diverse lichaamsdelen van Bree blijken in silicionen-versie te koop (hier is de link, niet op kantoor klikken). Well done, Bree!
Dat maakt nieuwsgierig. Zijn er nog meer porno-sterren met hun eigen merchandising? Men googele ‘porn star merchandising’, en zie! Er blijkt een bedrijf te bestaan dat zich specialiseert in het opzetten van een eigen merchandising-lijn voor pornosterren (waaronder petjes en t-shirts). Opvallend is dat het domein te koop wordt aangeboden, zodat de volgende vraag zich aandient: is er eigenlijk wel een publiek voor dit soort producten? Wat zou de omvang van de sex-speelgoed industrie eens zijn?
In het zoekveld ‘earnings sex merchandise’ ingetikt, en de eerste hit geeft het antwoord: 15 miljard Dollar! Het is nogal de moeite. Maar interessant is een CNBC-artikel uit 2013 dat iets lager op de resultatenlijst staat over … een patent-rechtszaak: “A U.S. trade panel has ruled that several sex toy makers are violating a patent held by a Canadian company for a two-armed vibrator. The U.S. International Trade Commission ordered those competitors to stop making and selling products similar to Standard Innovation Corp.’s We-Vibe toy.”
De cijfers die het artikel geeft, zijn indrukwekkend. De ‘We-vibe’ vibrator heeft in vijf jaar zo’n $100 miljoen opgeleverd, en de omzet van producent Standard Innovation Corporation bedroeg in 2012 zo’n $35 million. De website van het bedrijf heeft zelfs een lijstje met geoctrooieerde producten voor wie geïnteresseerd is. Wie had dat gedacht? Het antwoord op de vraag aan het begin van deze blog is daarmee dus wel gegeven: ja, ook de sex-industrie heeft belang bij goed functionerend Intellectueel Eigendom recht.
Aan het begin van deze blog schreef ik ook dat de sex-industrie aan eerbiedwaardigheid leek te winnen. Maar zoals uit het verhaal van Bree Olson blijkt, geldt dat vooralsnog blijkbaar niet voor de actrices. Wel voor de acteurs? Wie weet. De beroemdste mannelijke porno-acteur aller tijden is waarschijnlijk Ron Jeremy (die meer dan 2000 films maakte). Ron Jeremy blijkt tegenwoordig rum te verkopen: ‘Ron de Jeremy’, the adult rum… Drankhandelaar, een respectabel beroep.
(Vragen, opmerkingen? Mail: erik.devos@kracht-advocatuur.com)